Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Nautic Waterloo B.V.
1. Partijen
1. Nautic: Nautic Waterloo B.V., geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 91864747, gevestigd te Nes aan de Bokkumerwâl 4 (8494 NP), gebruiker van deze algemene voorwaarden.
2. Verdere gegevens van Nautic:
Website: www.nauticwaterloo.nl
Email: info@nauticwaterloo.nl
Telefoonnummer: 06 – 511 833 59
Btw-identificatienummer: NL865798175B01
3. Opdrachtgever: de (potentiële) afnemer van aangeboden goederen en/of diensten van Nautic.
2. Toepasselijkheid
1. Nautic verklaart deze algemene voorwaarden van toepassing op elk aanbod van Nautic en, al dan niet daaruit voortvloeiende, overeenkomsten die partijen met elkaar zijn aangegaan. Voor zover de inhoud hiervan niet is gewijzigd en/of geen specifiekere voorwaarden tussen partijen gelden, zullen deze algemene voorwaarden tevens voor toekomstige verbintenisrechtelijke verhoudingen tussen partijen gelden.
2. Afwijkingen van deze voorwaarden gelden uitsluitend voor zover deze door partijen uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Algemene (inkoop)voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
4. Derden die door Nautic bij de uitvoering van de overeenkomst worden betrokken kunnen zich eveneens op deze algemene voorwaarden beroepen.
5. Indien een of meer (gedeelte(n)) van de bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn, dan wel worden vernietigd, bijvoorbeeld omdat ze in strijd met dwingend recht zijn, blijven de overige bepalingen ofwel het resterende deel van de betreffende bepaling uit deze algemene voorwaarden van toepassing. Partijen zullen alsdan in overleg treden om ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen nieuwe regels overeen te komen, waarin zoveel mogelijk doel en strekking van de nietige c.q. vernietigde (deel van de) bepalingen tot uiting zullen komen.
3. Aanbod en overeenkomst
1. Elk aanbod, in de vorm van een offerte of anderzijds, is in zijn geheel onvoorwaardelijk, vrijblijvend en herroepelijk en heeft een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders schriftelijk door Nautic is aangegeven.
2. De prijsvormingsmethode die ten aanzien van de overeenkomst wordt gehanteerd bestaat uit een aannemingssom of regie. In het geval van een aannemingssom geeft Nautic een vast bedrag voor het in de offerte omschreven werk, tenzij anders aangeven, exclusief administratiekosten, transportkosten, kosten voor de aanvraag van vergunningen en andere toestemmingen. Tenzij anders aangegeven ziet de aanneemsom enkel op door Nautic verrichte diensten of te leveren goederen. Benodigde diensten van derden, welke bij Opdrachtgever bekend, vallen in beginsel buiten de aanneemsom. In het geval van regie geeft Nautic een opgave van de prijsfactoren (zoals uurtarieven, opslagen en eenheidsprijzen van de benodigde materialen). De verschuldigde omzetbelasting wordt in de offerte afzonderlijk vermeld. De prijzen zoals vermeld in een aanbod zijn, tenzij anders vermeld, in Euro’s en exclusief btw en onderhavig aan heffingen, toeslagen en overige factoren. In het aanbod kunnen stelposten zijn opgenomen.
3. Indien in de offerte een vaste aanneemsom staat vermeld, kan een aanvullende begroting worden meegestuurd. De in deze begroting opgenomen opsomming van de bij de uitvoering van de opdracht door Nautic te gebruiken materialen en te besteden uren, heeft slechts strikt een indicatieve/illustrerende functie. Aan een dergelijke opgave kunnen geen rechten worden ontleend. Het staat Nautic vrij om andere, naar het oordeel van Nautic vergelijkbare, materialen te gebruiken bij de uitvoering van de overeenkomst. Er zal dan derhalve geen meer- of minderwerk in rekening worden gebracht. Indien het geval dat er wel met meer- of minderwerk wordt gerekend, dan wordt minderwerk pas in mindering gebracht indien er tenminste een besparing is geweest van 15%. Meerwerk wordt te allen tijde in rekening gebracht met een opslag van 10% over de over de inkoopprijzen van Nautic. Daarnaast, in het geval dat de som van het minderwerk groter is dan de som van het meerwerk, berekent Nautic 10% opslag over het verschil. Dit bedrag geldt ter compensatie van de tijd en kosten die verbonden zijn aan het berekenen, uitzoeken en voorstellen van meer- en minderwerk.
4. Elk aanbod kan slechts eenmaal worden aanvaard en geldt derhalve niet voor een latere opdracht, tenzij anders is bepaald.
5. Alle opgaven door Nautic van getallen, maten, gewichten en kleur van de te gebruiken of te leveren goederen of werken in de getoonde of verstrekte offertes, tekeningen, afbeeldingen, foto’s, modellen of een andere vormen van aanbod, zijn slechts aanduidingen. Een geringe afwijking hiervan in het geleverde leidt niet tot een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst aan zijde van Nautic. Hieraan kan Opdrachtgever derhalve geen rechten ontlenen.
6. Kennelijke verschrijvingen en abusievelijke fouten in het aanbod zijn niet bindend jegens Nautic.
7. Een samengestelde prijsopgave verplicht Nautic niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
8. Elk aanbod komt zorgvuldig tot stand en is gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte informatie. Indien deze informatie onjuist blijkt te zijn, is Nautic gerechtigd alle meerkosten, zoals opslag-, materiaal-, reis- of loonkosten, als gevolg hiervan aan Opdrachtgever in rekening te brengen. Ook indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat de verantwoordelijkheden / werkzaamheden vergroot worden, bijvoorbeeld in het geval dat Nautic als projectleider leiding geeft aan ondergeschikten van Opdrachtgever of door Opdrachtgever ingeschakelde derden en het aantal personen meer is dan aanvankelijk aangegeven, is Nautic gerechtigd om de opgegeven prijzen in verhouding te verhogen.
9. Meerwerk tot 10% van de totale aanneemsom of een bepaalde post/activiteit/levering dient geen voorafgaande goedkeuring van Opdrachtgever.
10. De overeenkomst komt tot stand nadat beide partijen een op schrift gesteld aanbod hebben ondertekend, nadat Nautic een schriftelijke aanvaarding heeft bevestigd ofwel nadat Nautic, of een derde namens haar, is aangevangen met de uitvoering.
11. Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door Nautic ten behoeve van de opdracht zijn vervaardigd, blijven eigendom van Nautic. Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of getoond met bijvoorbeeld het oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen evenmin worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door Nautic gedaan verzoek op kosten van Opdrachtgever aan hem te worden teruggezonden.
12. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat de werkplaats en/of het object gevaarlijke stoffen bevat, zoals asbest, of verontreinigd is of als het onroerend goed waaraan/-op/-in gewerkt wordt gebrekkig is (waardoor de het werk van Nautic in kwaliteit beperkt kan worden of mogelijk aanvullende gebreken aan het onroerend goed zullen ontstaan) of een onveilige situatie voor Nautic met zich meebrengt, bijvoorbeeld indien het object waarop gewerkt wordt rot of instabiel is waardoor lekkage kan ontstaan, is Nautic te allen tijde gerechtigd de overeenkomst te ontbinden en Opdrachtgever een bedrag in rekening te brengen voor de reeds verrichtte werkzaamheden. Opdrachtgever is bovendien aansprakelijk voor alle gevolgen voor werkzaamheden die op zulk een locatie wordt verricht. Nautic is tevens niet verantwoordelijk voor de verwijdering van bijvoorbeeld asbest of verontreiniging, noch voor de kosten voor het verwijderen daarvan en/of eventuele uitloop van de werkzaamheden.
13. De Opdrachtgever is niet gerechtigd zonder overleg met c.q. toestemming van Nautic de overeengekomen werkzaamheden tevens door een derde te laten verzorgen. Art. 7:407 lid 2 BW is uitdrukkelijk in de overeenkomst uitgesloten.
14. Mondelinge en/of schriftelijke toezeggingen van het (ingehuurd) personeel van Nautic binden Nautic niet, voor zover deze niet uitdrukkelijk schriftelijk door een rechtsgeldig vertegenwoordiger van Nautic zijn bevestigd.
4. Uitvoering door Nautic
1. Nautic behartigt de belangen van de Opdrachtgever binnen de grenzen van de verstrekte opdracht. Nautic zal de overeenkomst naar haar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. De Opdrachtgever erkent dat Nautic de vrijheid heeft om de werkzaamheden naar eigen goeddunken uit te voeren voor zover geen specifieke eigenschappen, functies of wensen van de Opdrachtgever zijn vastgelegd in de hoofdovereenkomst/offerte. Alle diensten van Nautic worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst Nautic uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven. Nautic heeft het recht om alles dat bij de opdracht niet uitdrukkelijk is omschreven naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren. De verschuldigdheid van het honorarium is derhalve op geen enkele wijze afhankelijk van de uitkomst van de opdracht c.q. het resultaat.
2. Nautic zal binnen de aangegeven/geschatte termijn de overeenkomst trachten na te komen. Deze termijn is niet fataal, waardoor de Opdrachtgever Nautic altijd eerst in gebreke dient te stellen, waarbij een geruime en redelijke termijn van tenminste 30 dagen dient te worden gesteld, alvorens tot enige remedie over te kunnen gaan. De Opdrachtgever kan door het verstrijken van deze termijn niet de overeenkomst ontbinden en heeft geen recht op schadevergoeding. Partijen zullen zich na het verstrijken van deze termijn inspannen om de overeenkomst binnen een redelijke termijn uit te voeren.
3. De Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed als partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortkomende werkzaamheden. Wanneer door de Opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt Nautic de noodzakelijke aanpassingen aan in opdracht van de Opdrachtgever. Leidt dit tot meerwerk, dan brengt Nautic dit als een aanvullende opdracht aan de Opdrachtgever in rekening. Nautic mag de extra kosten voor wijziging van de opdracht bij de Opdrachtgever in rekening brengen, tenzij de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Nautic zijn toe te rekenen. Deze laatste situatie leidt niet tot reductie van de hoofdsom(men).
4. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen, is de keuze voor de bij de uitvoering van de opdracht te gebruiken materialen of werkwijzen te allen tijde vrij voor Nautic. Het staat Nautic derhalve vrij om voorafgaand en/of tijdens de uitvoering van de overeenkomst te besluiten andere materialen of werkwijzen bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken.
5. Het staat Nautic vrij de opdracht en of levering te laten uitvoeren door derden. Art. 7:404 BW is uitdrukkelijk in de overeenkomst uitgesloten.
6. Dienstverlening geschiedt pas na totstandkoming van de overeenkomst.
7. De Opdrachtgever erkent dat Nautic alleen op de hoogte is van, en invloed kan uitoefenen op, de door haar aangelegde en overige geleverde zaken. De reeds bestaande en/of door derden aangelegde, geleverde of aangebrachte zaken vallen niet onder de werkzaamheden of verantwoordelijkheid van Nautic.
8. Het verrichten van een bouwkundige keuring van het object waarop / waaraan de werkzaamheden worden verricht c.q. de door Nautic geleverde materialen worden geplaatst/gemonteerd, behoort niet tot de werkzaamheden van Nautic. Een eventuele inspectie voorafgaand, tijdens of na afloop van de werkzaamheden kan niet als een bouwkundige keuring worden aangemerkt. Nautic adviseert de Opdrachtgever met klem om voorafgaand aan de werkzaamheden c.q. de levering een onafhankelijke bouwkundige keuring te laten verrichten. Indien Nautic de opdracht krijgt om de werkzaamheden te verrichten, gaat Nautic ervan uit dat er een positief bouwkundigkeuringsrapport is afgegeven.
9. Werkzaamheden van Nautic worden uitsluitend verricht op werkdagen. Onder werkdag wordt verstaan: een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- of feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag. In het geval toch werkzaamheden op een andere dag dan een werkdag worden verricht, zal een aanvullende prijsafspraak worden gemaakt.
10. Nautic is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Nautic de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. Door goedkeuring kan Nautic niet meer worden aangesproken of gebreken die ten tijde van de goedkeuring redelijkerwijs bekend hadden kunnen zijn.
11. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Nautic een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te leveren goederen en/of diensten.
5. Risico overdracht en eigendomsvoorbehoud
1. Het risico van verlies of waardevermindering van de te leveren en al dan niet te installeren goederen gaat op Opdrachtgever over vanaf het moment dat deze hem ter beschikking zijn gesteld of zouden worden gesteld. Dit ongeacht of de eigendomsoverdracht reeds heeft plaatsgevonden.
2. Nautic blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen totdat Opdrachtgever aan al zijn verplichtingen, waaronder zijn betalingsverplichting, heeft voldaan. Opdrachtgever is derhalve niet gerechtigd om deze goederen te vervreemden of te bezwaren met bijvoorbeeld een pandrecht.
3. Opdrachtgever dient, in verband met de effectiviteit van het eigendomsvoorbehoud zoals opgenomen in het voorgaande lid, Nautic tijdig te informeren bij een dreigend faillissement, surseance van betaling, toetreding van een schuldsaneringstraject of wanneer derden beslag dreigen te leggen op de goederen. Opdrachtgever is tevens gehouden de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken adequaat te verzekeren tegen schade en diefstal.
4. Wanneer Opdrachtgever in staat van gebreke is van enige verplichting uit de overeenkomst, is Opdrachtgever verplicht op verzoek van Nautic alle benodigde medewerking te leveren, waardoor Nautic weer kosteloos en onbezwaard over de (geïnstalleerde) goederen kan beschikken. Dit houdt mede in de eventuele plicht om op verzoek van Nautic het geleverde voor eigen rekening te deinstalleren en retour te zenden.
6. Verbintenissen van Opdrachtgever
1. Opdrachtgever stelt Nautic in de gelegenheid de opdracht te verrichten. Opdrachtgever verplicht zich de benodigde medewerking te verlenen voor de uitvoering van de overeenkomst door Nautic. Hieronder wordt onder andere begrepen:
a) Op het door de Opdrachtgever opgegeven adres aanwezig zijn op de overeengekomen datum waarop goederen worden geleverd en/of werkzaamheden worden verricht;
b) Er zorg voor dragen dat Nautic tijdig kan beschikken over de voor de opdracht benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en toestemmingen e.d., van bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, de gemeente) en de voor de opdracht te verschaffen gegevens;
c) Het ter beschikking stellen van aansluitmogelijkheden ten behoeve van de voor de opdracht benodigde energie, water, gas en perslucht. De kosten van elektriciteit, gas, water en perslucht komen voor rekening van Opdrachtgever;
d) Er zorg voor dragen dat Nautic beschikt over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen;
e) Er zorg voor dragen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot de opdracht van Nautic behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van de opdracht daarvan geen vertraging ondervindt;
f) Het op een zodanige wijze inrichten van de werkplaats, in verband met de werkzaamheden ter plaatse, zodat Nautic dadelijk bij aankomst kan aanvangen met de opdracht. Deze locatie moet voldoen aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids)eisen;
g) Nautic dient te allen tijde het object waaraan of waarin het werk wordt verricht te kunnen betreden. Opdrachtgever dient derhalve tijdens de uitvoering van de opdracht aanwezig te zijn ofwel een toegangsmogelijkheid te verschaffen, bijvoorbeeld door het ter beschikking stellen van een sleutel;
h) Zich te weerhouden van het stellen van voorwaarden aan het betreden van het object en/of de ruimte waaraan of waarin de werkzaamheden door Nautic worden verricht, waaronder voorwaarden omtrent schoeisel en overige door Nautic te gebruiken materialen;
i) Er zorg voor te dragen dat de goederen die geïnstalleerd moeten worden aangesloten kunnen worden op de benodigde aansluiting.
2. Wanneer de verplichtingen in lid 1 niet (op tijd) worden vervuld of overtreden, dient Opdrachtgever Nautic hieromtrent tijdig te informeren. Nautic is gerechtigd de hiermee gemoeide meerkosten, zoals opslag-, reis- of loonkosten, als gevolg hiervan aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
3. Wanneer de verplichtingen in lid 1 niet (op tijd) worden vervuld, is Nautic niet gehouden de schade als gevolg van vertraging in de (op)levering aan Opdrachtgever te vergoeden.
4. Voorafgaand aan de uitvoering dient Opdrachtgever de afgesproken en benodigde zaken en informatie aan Nautic te verschaffen, zoals tekeningen, berekeningen en uitvoeringsvoorschriften. Nautic zal deze naar zijn beste weten beoordelen en Opdrachtgever waarschuwen indien hierin onjuistheden voorkomen. Nautic is echter niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat toch werk is uitgevoerd op basis van onjuist verstrekte zaken en informatie door Opdrachtgever.
5. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Nautic aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Nautic worden verstrekt. De Opdrachtgever draagt zelf het risico en verantwoordelijkheid van juiste en tijdige aflevering van de benodigde informatie en de inhoud hiervan, ongeacht hoe de Opdrachtgever deze aanlevert. Indien de benodigde gegevens niet tijdig aan Nautic zijn verstrekt, heeft Nautic het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
6. Opdrachtgever draagt uitdrukkelijk het risico voor schade die is veroorzaakt door:
a) Onjuistheden in de door Opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
b) Gebreken aan de (on)roerende zaken waaraan of waarin de opdracht wordt uitgevoerd;
c) Gebreken in materialen of hulpmiddelen die door Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld.
7. De Opdrachtgever staat Nautic toe kosteloos naamsaanduidingen en reclame op de werklocatie of aan het werk toe te brengen.
8. De Opdrachtgever staat ervoor in dat digitaal aangeleverd materiaal veilig is en geen virussen of andere schadelijke inhoud bevat, die op enige wijze schade kunnen toebrengen aan de computersystemen, computerprogramma’s van Nautic en/of derden.
9. De Opdrachtgever zal alle op de goederen van toepassing zijnde regelgeving, gebruiksvoorschriften en instructies, waaronder de instructies gegeven in deze algemene voorwaarden en gebruikshandleiding van de goederen, strikt naleven. Voor alle schade die voortvloeit uit het niet of niet volledig naleven van bovengenoemde gebruiksvoorschriften en instructies, is de Opdrachtgever aansprakelijk.
7. Prijzen en betaling
1. Het aanbod is in goed overleg tot stand gekomen. Door het sluiten van de overeenkomst achten partijen de prijzen redelijk en billijk.
2. Tenzij anders is overeengekomen dient Opdrachtgever de verschuldigde geldsom in zijn geheel voorafgaand aan de dienstverlening te voldoen door middel van girale overboeking.
3. Zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van Nautic is het Opdrachtgever niet toegestaan ter zake zijn betalingsverplichtingen verrekening en/of opschorting en/of inhouding toe te passen.
4. Eventuele maatregelen ter bescherming van het interieur van Opdrachtgever tegen schade door de uitvoering van de werkzaamheden, zijn niet inbegrepen bij de aanneemsom maar kunnen op verzoek tegen vergoeding van aanvullende kosten worden aangebracht.
5. Bij overschrijding van de overeengekomen betalingstermijn is Nautic terstond gerechtigd om Opdrachtgever een vertragingsrente van 1% van de hoofdsom per maand alsmede een bedrag ten behoeve van de buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Laatstgenoemde kosten bedragen 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimaal beloop van EUR. 100,- exclusief btw.
6. Alle prijzen zijn gebaseerd/bepaald op ten tijde van de opgave van de prijs of de totstandkoming van de overeenkomst geldende factoren, waaronder fiscale lasten, heffingen, grondstof-, energie-, brandstof- en materiaalprijzen, invoerrechten, transport-/vrachtkosten en wisselkoersen van of ten opzichte van de Euro. Indien zich na sluiting van de overeenkomst, maar voor de levering door Nautic wijzigingen van één of meer deze prijsbepalende factoren mochten voordoen, heeft Nautic te allen tijde het recht de overeengekomen prijs gedurende de overeenkomst conform deze verhoging aan te passen. Door partijen wordt deze omstandigheid uitdrukkelijk als onvoorzien aangemerkt.
8. Garantie en aansprakelijkheid
1. Opdrachtgever aanvaardt dat alle goederen/materialen worden verkocht en/of verwerkt met alle bekende, onbekende, zichtbare en onzichtbare feitelijke en juridische gebreken, lasten en beperkingen. Op al deze goederen wordt slechts garantie verleend voor zover en als zolang de fabrikant fabrieksgarantie heeft verleend. Opdrachtgever kan hierover informatie vragen aan
Nautic. Er is in ieder geval, maar niet beperkt tot, geen sprake van garantie als de goederen onjuist zijn geïnstalleerd of worden gebruikt (bijvoorbeeld buiten de opgegeven specificaties), derden of de Opdrachtgever wijzigingen en/of (reparatie)werkzaamheden aan de goederen heeft aangebracht respectievelijk verricht, door externe invloeden buiten de macht van Nautic, zoals lekkage, breuk, oververhitting of verkeerd aangesloten stroomvoorziening of dat een sensor defect raakt door foutief gebruik van het toilet of ander sanitair.
2. Opdrachtgever is gehouden elke levering en uitvoering, in fasen of anderszins, zo spoedig mogelijk, doch binnen 3 dagen na (op)levering te controleren. Wanneer de prestatie niet voldoet en er derhalve sprake is van een klacht, dient Opdrachtgever binnen 14 dagen na levering Nautic hieromtrent te informeren.
3. Na de informatieverschaffing als bedoeld in het vorige lid zal Nautic indien de klacht binnen de garantie/verantwoordelijkheid van Nautic valt, de oplevering nog niet heeft plaatsvonden en geen exoneratie van toepassing is, de klacht trachten te verhelpen door kosteloos naar redelijkheid het geleverde te herstellen ofwel te vervangen. Wanneer geen van de hiervoor beschreven twee remedies uitkomst biedt om de klacht effectief te verhelpen, heeft Opdrachtgever het recht de overeenkomst ten aanzien van het gebrek (gedeeltelijk) te ontbinden. Het voorgaande geldt zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige schadevergoeding.
4. Wanneer Opdrachtgever Nautic omtrent de klacht te laat heeft geïnformeerd, Opdrachtgever de afronding van een fase heeft bevestigd, Opdrachtgever toestemming heeft gegeven voor de start van een volgende fase, Opdrachtgever het geleverde in gebruik heeft genomen, Opdrachtgever de factuur heeft voldaan, een jaar is verstreken nadat is geleverd of het werk is opgeleverd, vervalt zijn recht op enige remedie.
5. Het werk is opgeleverd, en daarmee goedgekeurd wanneer Nautic aan Opdrachtgever heeft medegedeeld dat de opdracht is voltooid en Opdrachtgever dit werk heeft aanvaard. De oplevering heeft tevens plaatsgevonden indien:
a) 14 dagen zijn verstreken nadat Opdrachtgever de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden, maar deze ook niet heeft geweigerd;
b) Opdrachtgever het object waaraan of waarin de opdracht is verricht weer in gebruik heeft genomen, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het object dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, en Opdrachtgever niet binnen 14 dagen het resultaat heeft geweigerd;
c) Nautic de factuur met de gehele aanneemsom heeft verstuurd en Opdrachtgever deze heeft voldaan.
6. Indien Opdrachtgever tijdens de oplevering een gebrek constateert of het werk na de oplevering een gebrek vertoont dat tijdens de oplevering redelijkerwijs niet te constateren viel en aan Nautic is toe te rekenen, dient Nautic binnen een redelijke termijn in de gelegenheid te worden gesteld het gebrek te herstellen of de daaruit voortvloeiende schade te beperken. Binnen deze termijn heeft Opdrachtgever geen recht op enige remedie. De bepalingen, waaronder die omtrent de uitvoering door Nautic en verbintenissen van Opdrachtgever, van deze algemene voorwaarden zijn – zoals ook art. 2.1. bepaalt - op dit werk van toepassing. Indien de herstelwerkzaamheden meer kosten met zich meebrengen, dan de hoogte van de aanneemsom, is Nautic gerechtigd om in plaats van herstel, de aanneemsom de terug te storten tegen finale kwijting. Het voorgaande geldt zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige schadevergoeding.
7. Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is het werk voor risico van Opdrachtgever. Er kan geen beroep op de garantie worden gedaan indien het gebrek is te wijten aan slecht onderhoud van het geleverde werk, door bijvoorbeeld buitengewone vochtigheid, niet onderhouden en/of schoonmaken van de goederen, etc.
8. Op Opdrachtgever rust vanaf het moment van kennisname van een gebrek een schadebeperkingsplicht.
9. De maatregelen als bedoeld in lid 4 van art. 7 mogen niet worden opgevat als een garantie van Nautic tot het uitblijven van schade door de uitvoering van de overeenkomst.
10. Nautic is jegens de Opdrachtgever slechts aansprakelijk voor directe schade van de Opdrachtgever. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: (1) de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; (2) de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Nautic aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Nautic toegerekend kunnen worden; en (3) redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze bepaling.
11. Mocht Nautic jegens de Opdrachtgever aansprakelijk zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat wordt uitgekeerd krachtens de door Nautic afgesloten beroeps-/bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering of andere aansprakelijkheidsverzekering, maar maximaal (in het geval er geen verzekering is waarop een aanspraak kan worden gemaakt of de verzekering niet tot uitkering overgaat) tot de hoogte van de totale factuurwaarde van de overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. In geen geval zal de totale aansprakelijk meer dan € 10.000,- bedragen.
12. Aansprakelijkheid van Nautic reikt niet tot gevolgschade, waaronder in ieder geval, maar niet beperkt tot, wordt begrepen indirecte schade, immateriële schade, vertragingsschade, zaakschade, verminderde goodwill, gederfde omzet en/of winst, gemiste besparingen, bedrijfsstagnatie, etc.
13. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van Nautic.
14. Indien Opdrachtgever voor enig aan de overeenkomst verbonden risico is verzekerd, is hij gehouden hierop een beroep te doen en Nautic te vrijwaren tot het bedrag van het eventuele eigen risico.
15. Opdrachtgever vrijwaart Nautic voor alle aanspraken van derden terzake van de door Nautic verrichte werkzaamheden en/of geleverde zaken waardoor die derde schade mocht hebben geleden, onverschillig door welke oorzaak of welk tijdstip die schade is geleden.
16. Nautic verklaart niet in alle facetten van de werkzaamheden gespecialiseerd te (kunnen) zijn en daardoor is het voor sommige projecten noodzakelijk om onderaannemers in te schakelen. Indien Nautic in samenspraak met Opdrachtgever eventuele onderaannemers bepaalt en Opdrachtgever zijn uitdrukkelijke akkoord geeft op het inschakelen van deze onderaannemer, zal Opdrachtgever, in het geval dat de onderaannemer een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst pleegt of anderszins aansprakelijk is en Opdrachtgever hier actie op wilt ondernemen, Nautic vrijwaren en tegelijk Nautic sommeren zijn rechten/vordering op de onderaannemer aan Opdrachtgever over te dragen en haar kosteloos van de benodigde en bij Nautic beschikbare informatie te voorzien om de vorderingen zoveel mogelijk te kunnen staven. Opdrachtgever kan in deze situatie derhalve geen zelfstandig beroep op Nautic uitoefenen.
17. Iedere schade en/of vorderingsrecht, anders dan de hiervoor beschreven gebreken, dient op straffe van verval op aanspraak binnen 12 maanden na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden te worden gemeld bij Nautic.
9. Overmacht en tussentijdse beëindiging van de overeenkomst
1. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en rechtspraak wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Nautic geen invloed kan uitoefenen. Hieronder zullen mede zijn begrepen, oorlog, stakingen, verkeersstoringen, niet voorzienbare stagnatie, storingen in levering van energie, transportmoeilijkheden, brand, verlies of beschadiging bij transport, (extreme) weersomstandigheden, im- en/of exportbeperkingen, tekortkomingen van derden waarbij Nautic in de uitvoering van de overeenkomst met Opdrachtgever afhankelijk is, epidemieën, pandemieën en overheidsmaatregelen.
2. Tijdens overmacht worden verplichtingen van Nautic opgeschort. Indien nakoming door overmacht langer dan één maand onmogelijk is of er andere omstandigheden zijn waardoor het voor Nautic onevenredig bezwarend is om aan haar verplichtingen te voldoen, is Nautic bevoegd de overeenkomst door een mededeling aan Opdrachtgever en zonder rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
3. Indien Nautic bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, is zij gerechtigd het reeds geleverde of verrichte deel afzonderlijk te facturen, of bij aanbetalingen gedeeltelijk te crediteren.
4. Indien Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt, wordt toegelaten tot een schuldsaneringstraject, dan wel indien ten laste van hem door een derde enig rechtmatig beslag wordt gelegd, tenzij dit beslag binnen een maand, al dan niet tegen zekerheidstelling, wordt opgeheven, is Nautic gerechtigd zonder nadere aanmaning het werk te schorsen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen.
5. Wanneer Opdrachtgever in gebreke is met de nakoming van een verplichting en Nautic hem daartoe reeds heeft aangemaand en daarbij een redelijke termijn heeft gegund om alsnog na te komen, heeft Nautic het recht om de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk te schorsen.
6. Voorzieningen, die Nautic ten gevolge van een schorsing moet treffen, worden als meerwerk verrekend. Schade die Nautic ten gevolge van de schorsing lijdt, dient hem door Opdrachtgever te worden vergoed. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van Nautic. In het geval van een schorsing is Nautic gerechtigd direct een evenredig deel van het reeds verrichte werk te factureren.
7. Indien de schorsing van het werk langer dan een maand duurt, is Nautic bevoegd het werk in onvoltooide staat te beëindigen. In dat geval is Nautic gerechtigd om 10% van de waarde van het niet uitgevoerde deel van het werk in rekening te brengen.
8. Art. 7:408 en 7:764 BW zijn in de overeenkomst met de Opdrachtgever uitgesloten. De Opdrachtgever heeft derhalve geen mogelijkheid om de overeenkomst tussentijds op te zeggen (zonder gehouden te blijven aan de financiële verplichtingen indien de overeenkomst gecontinueerd zou blijven).
9. (Tussentijdse) opzegging (met onmiddellijke ingang) is uitsluitend door Nautic mogelijk, zonder dat Nautic gehouden is tot voldoening van enige (schade)vergoeding in geval van een opzegging.
10. Intellectueel eigendom
1. Van het door Nautic verstrekte materiaal blijven alle rechten aan haar voorbehouden. Niets uit de uitgave(n) mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een duurzame gegevensdrager, geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt zonder uitdrukkelijk voorafgaand schriftelijke toestemming van Nautic. Het is niet toegestaan enig materiaal aan derden ter beschikking te stellen.
2. Nautic behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele eigendomswet- en regelgeving. Nautic heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan haar zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
3. Het is Opdrachtgever bekend dat het intellectueel eigendom inzake de goederen en dienstverlening van Nautic toebehoort aan Nautic. Het is Opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Nautic niet toegestaan om enige, al dan niet door Nautic openbaargemaakte inhoud of andere voortbrengselen van de geest te verveelvoudigen, te openbaren en/of te exploiteren.
4. Indien Opdrachtgever in strijd handelt met één of meer van de drie voorgaande leden, verbeurt de Opdrachtgever aan en ten behoeve van Nautic een dadelijk en ineens, zonder sommatie of ingebrekestelling, opvorderbare boete van € 10.000,- per overtreding en € 500,- voor elke dag of een gedeelte daarvan dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht van Nautic om volledige schadevergoeding te vorderen.
11. Wijzigingen van de algemene voorwaarden
1. Nautic behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. Indien de Opdrachtgever een wijziging in deze algemene voorwaarden niet wil accepteren, dan dient hij dit voor de datum dat de nieuwe algemene voorwaarden van kracht worden schriftelijk kenbaar te hebben gemaakt.
12. Forum-, rechtskeuze en overdracht van rechten
1. Nautic is bevoegd haar rechten en verplichtingen onder deze overeenkomst aan een derde partij over te dragen. Opdrachtgever is slechts bevoegd haar rechten en plichten aan een derde over te dragen met schriftelijke toestemming van Nautic.
2. Op deze - en andere tussen partijen gesloten - overeenkomst(en) is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Mocht in de toekomst tussen partijen een verbintenis ontstaan, anders dan voortvloeiend uit een overeenkomst, dan is op die verbintenis tevens uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
3. In het geval dat uit de overeenkomst tussen partijen een geschil voortvloeit, is de exclusief absoluut bevoegd de rechter in het arrondissement waarin Nautic haar hoofdvestiging heeft. In het geval dat tussen partijen een geschil ontstaan omtrent niet-contractuele verbintenissen is tevens de exclusief absoluut bevoegde rechter de rechter in het arrondissement waarin Nautic haar hoofdvestiging heeft.